Sunday 29 September 2013

::maKaN2 @ UTM wif FweN::

salam semua...rini nk cite psl mkn2 g...sebeno nye cls semlm g aku da pk (org cbuk dgr lect mengajar aku cbuk nk mkn ape plak) msk pe tok bw g cls sok..

hahahaa..ats sb cafe tue jaoh eh bru aku nk msk..law cafe tue dkat xkose den nk masak..hahahaha

pas blik cls semlm da pk nk msk ape..hurmm..sdapnye mkn roti cecah kari ayam...pastu nk msk spageti bolognise la...resepi simple je senang..

pas blik je aku nyinggah kedai jp bli ape y patot..y xpatot xya...membazir $$$$

smpai uma...mndi solat asar, tgu mgrib jp..after mgrib je..mula la aksi silat menyilatku di dapor..

hahahaa..

mule2 bersihkan ayam..yela nk wt kari ayam sti la kne ad ayam kn...
pastu bersihkan carrot n sayor2 y berkaitan sb nk wt 2 menu...
 ok..da ready x nk wt kari ayam n spageti ala2 atiq gitu..hahahaa..

MENU 1
KARI AYAM

bahan2 ::

ayam (ikot korg nk msk byk mn..aku amek 2 ketul bahagian dada sb wt ckt je..potong dadu yea)
*1 inci halia
*5 ulas bawang putih
*3 bj bwg merah
*5 bj lada putih 
*udang kering
santan
asam jawa (aku gune y siap dlm botol tue y xde biji nye)
cili kering (da siap blend eh)
serbuk kari
gula
garam
kayu manis (bli y 1 paket y siap bunga lawang, cengkih bagai tuh)

cara2 ::

1. y bertanda * sila tumbuk yea..jgn halus sgt smpai lembik cm bubur..sedang2 je k...

2. serbuk kari sila bancuh siap2 ngn air..spy senang korg nk tumis ngn bahan tumbuk td

3. panaskan minyak...da panas masuk kn bahan tumbuk td dgn kayu manis, bunga lawang, cengkih, dan sume y ada dlm paket tue...tumis smpai naik bau yea..bukan naik angin taw...
masukkan cili kering ckit..1 sudu da cukup..law nk pedas, tmbah la lebih ckt

4. da naik bau, da msk cili tue, masuk kn air ckit...pastu masukkan serbuk kari y da dibancuh td...pastu masukkan santan plak..

5.  pastu masukkan garam, gula, garam smpai rasanye sdap eh..psatu  masuk kn pati asam jawa...rs sekali lg..da sedap masuk kn ayam plak sampai empuk ayam tue..

6. law rasa da sdap, da xya nk ubah n tambah pape g..matikan api (kang tebako lak xmatikan) n hidang la...

MENU 2
SPAGETI BOLOGNIZE

bahan2 ::
daging cincang
*2 bj tomato
*1 bj bawang holland
*lobak merah
5 ulas bawang putih (cincang halus)
halia (hiris halus2)
lada sulah 
cheesedale
sos spageti (biasanye aku gne brand kimball)
daun parsley (aku gne brand mc cormick)

::y bertanda * sila potong dadu yea
 
cara2 ::
1.  panaskan minyak (aku gne olive oil, ikot masing2 la..minyak masak biasa pn bley)
2. masukkan halia, bawang putih, tomato, lobak merah n bawang holland tue
3. da naik bau, masukkan plak daun parsley..nie korg ley tukar eh daun tyme ker daun basil ker...kt hypermarket y korg g tue ad byk jenis..pilih je nk y mn..
4. da sdap menusuk idong baunye, masukkan daging cincang tue yea..terpulang kt korg nk byk mn...aku msk tok 5 org mkn..jd aku masukkan sume je..hahaha
5.  kemudian masukkan lada sulah n sos spagetti...sos nie pn aku masukkan semua...gaul sebati...rasa taw...sti sedapnye lah
6.  law pekat sgt tambah air ckt..last skali masukkan cheesedale tue..nk bg lemak ckt rasanye..

CARA MASAK MEE SPAGETTI ::

- isi periuk ngn air n panaskan....
-masukkan minyak masak (minyak masak la kn..xkn minyak angin lak..berangin lak mkn nt)
 tujuan minyak dimasukkan utk elakkan spagetti tue melekat antara 1 sama lain taw
-masukkan ckit garam tok bg rs spagetti tue masin ckt..tp jgn korg letak byk garam plak..nt   spagetti tue masin sgt xsdap lak mkn..

-bla air da mendidih, masukkan spagetti ke dalam periuk td
-biarkan sampai ia masak
-korang kene rajin tgk n belek spagetti tue yea utk pastikan ia masak dgn betol..

da masak spagetti tue, toskan ia n lalukan spagetti tue ngn air paip..da siap try tgk spagetti korg..sti nmpk shining je...huhuhuuu

leh la hidangkan..da siap pon..aku xgne meatball..sb malas nk mengolahnye...xsempat r...

okkk...kuah kari n kuah spagetti tue aku wt mlm td..spagetti nye aku msak pg td..

jd pg td aku bgn just panaskan kuah2 tue sume...bungkus n ready to bring to da cls ok...

cls start kol 8.30 pg...lpas dgr lect membebel2 perot start goyang inul taw..hehehee...

kol 10.30 rehat..now time mkn2 wif kwn2...

tgk pic bwh..muke owg da kenyg..

sorry geng..pic ekin je sempat amek..


swah epy tol den pas mkn ek..peace guys...

next week geng2 da pk nk mkn ape..aku ditugaskan tok wt ubi rebus, k.fiza nk wt sambal tumis ikn bilis...y len tukg melantok..huhuuu...

puasnye hati dpt bg org mkn...bkn nk tunjuk terror msk taw..sb aku xterror pn...tp keseronokan bla mkn reramai...

No comments :

Post a Comment